A to ci kanał…

przez | 5 września 2019
Port Koźle

Port Koźle

Kanał Gliwicki, Kanał Kłodnicki i Kanał Śląski

Budowa Kanału Śląskiego tuż tuż? Obecnie co rusz słychać o tej inwestycji. 93 kilometry nowego szlaku wodnego. Pierwotnie plany budowy były już z końcem lat 40 XX wieku. Pozostało w planach. Ostatnio coraz częściej wraca się do tego pomysłu. W marcu 2019 w Wydziale Nauk o Ziemi Uniwersytetu Śląskiego odbyła się konferencja poświęcona temu tematowi wskazująca, że temat jest ciekawy i daje możliwość realizacji obowiązków wynikających z konieczności osiągnięcia odpowiedniego udziału transportu śródlądowego w całej puli transportu towarów. Obserwując powrót barek, między innymi z węglem, na Kanał Gliwicki, prowadzone remonty śluz i nabrzeży, można mieć nadzieje, że żegluga śródlądowa wraca do łask. Z drugiej strony, patrząc na ślimaczącą się rozbudowę portu w Koźlu… Niestety raporty statystyczne nie napawają optymizmem.

Raporty GUS, a żegluga śródlądowa

Źródłem danych dotyczących żeglugi śródlądowej mogą być bez wątpienia choćby raporty Głównego Urzędu Statystycznego. W raporcie za rok 2017 (GUS) wskazuje się, że:
Niedostateczne zagospodarowanie dróg żeglownych w Polsce, zarówno pod względem charakteru (rzeki skanalizowane, swobodnie płynące, kanały), jak i parametrów żeglugowych (wymiary śluz, głębokość i szerokość szlaku, wysokości mostów) wpływa na specyfikę żeglugi śródlądowej i powoduje, że nie odgrywa znaczącej roli w polskim systemie transportowym. W 2017 r. żeglugą śródlądową przetransportowano 5777,5 tys. ton ładunków oraz wykonano 877,3 mln t∙km pracy przewozowej. W porównaniu z rokiem poprzednim odnotowano zmniejszenie przewozów ładunków, wyrażonych w liczbie przetransportowanych ton (o 7,0%), przy jednoczesnym zwiększeniu wykonanej pracy przewozowej (o 5,4%). Największy spadek przewiezionych ton ładunków (o 24,2%), przy jednoczesnym zwiększeniu wykonanej pracy przewozowej (o 11,9%), wystąpił w I kwartale 2017 roku.
Pełen raport tutaj:

 

Lata 2011-2016 cechowały się spadkiem przewozów ładunków organizowanych żeglugą śródlądową w Polsce. W roku 2016 transporty żeglugą śródlądową sięgnęły jedynie 0,34% realizowanych przewozów! Mało. Założenia rządowe zakładają, że do roku 2030 osiągniemy w tym zakresie poziom 14-15%. Uda się? Mało realne.

 

Na zdjęciu część nabrzeży w Koźlu. Zasadnicza część portowa widoczna w tle. Z tego co wiem, w samym porcie sprawa obecnie (od ponad roku) prawdopodobnie utknęła w kwestii doprowadzenia do portu nowego torowiska. Okoniem stoją Poczciwe Koleje Polskie…

 

SPONSOR STRONY: ekspercka – Pracownia Analiz Środowiska
System wizyjnego monitoringu miejsc magazynowania odpadów. Na co zwrócić uwagę?

(ekspercka-Pracownia Analiz Środowiska)

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Witryna wykorzystuje Akismet, aby ograniczyć spam. Dowiedz się więcej jak przetwarzane są dane komentarzy.