Piasku! Piaskuuuu! Od momentu pierwszych przemysłowych zastosowań piasku kwarcowego w kopalni Mysłowice (jako materiału podsadzkowego), wydobycie piasku na terenie GZW rosło z każdym rokiem. Początkowo piasek wydobywano bezpośrednio przy kopalniach węgla kamiennego, ale zapotrzebowanie okazało się tak duże, że konieczny było uruchomienie wielu kopalń piasku. Dodatkowo pojawiła się konieczność stworzenie całej sieci kolejowej pozwalającej na transport tego materiału.
Jedną z kopalń, które dostarczały piasku kwarcowego do zakładów wydobywczych węgla kamiennego była Kopalnia Piasku Maczki-Bór w Sosnowcu. Należąca na początku powstania do Przedsiębiorstwa Materiałów Podsadzkowych Przemysłu Węglowego została wydzielona w 1990 roku. Poza KP Maczki – Bór wydzielono również KP „Kuźnica Warężyńska”w Dąbrowie Górniczej, KP „Szczakowa” w Jaworznie oraz KP „Kotlarnia” w Kotlarni. Kopalnia została przekształcona w jednoosobową spółkę Skarbu Państwa w 1991r. Zajmowała się głównie eksploatacją złóż piasku, obsługą bocznic kolejowych i zarządzaniem kolejami, przewozem transportem kolejowym i samochodowym ładunków. Dodatkowa działalność obejmowała likwidacją wyrobisk i szkód górniczych, a także składowanie i unieszkodliwianie odpadów. Wówczas współpracowano silnie z branżą górniczą, hutniczą, energetyczną i budowlaną.
W tym okresie czasu (1991 – 2001) kopalnia funkcjonowała jako Kopalnia Piasku Maczki-Bór Sp. z o.o.
Ministerstwo Skarbu Państwa ogłosiło w 2001 roku zaproszenie do rokowań w sprawie kupna co najmniej 10 proc. udziałów Kopalni Piasku „Maczki-Bór”. W 2001 roku zakończył się proces prywatyzacji zakładu, który został wprowadzony przez inwestora strategicznego w poczet firm Grupy CTL Logistics. Spółka wówczas przyjęła nazwę, która jest używana do dnia obecnego t CTL Maczki-Bór Spółka z o.o.
Za CTL Logistic:
… firma rozwijała wizerunek przewoźnika i spedytora kolejowego, co w największym stopniu oddaje charakter świadczonych przez nią usług oraz pozwala wykorzystać bardzo bogate zaplecze kolejowe: zarówno własny tabor jak i infrastrukturę.
Warto w tym miejscu podkreślić, że szlaki kolejowe CTL Maczki-Bór rozłożone są praktycznie w całym Górnośląskim Okręgu Przemysłowym, z dostępem do kopalń węgla kamiennego, hut i elektrowni oraz szlaków Polskich Linii Kolejowych.
Wykorzystując dogodne położenie oraz posiadany potencjał, firma zbudowała rozwiązania logistyczne dla przemysłu, opierające się na łańcuchu dostaw paliw stałych do energetyki, odbiorze i zagospodarowaniu odpadów pogórniczych oraz odpadów poelektrownianych w wyrobiskach popiaskowych.
Źródła:
1. Strona internetowa CTL Logistics
Kopalnia Piasku Maczki-Bór w Sosnowcu graficznie
Pismo przedstawia druk firmowy Kopalni Piasku „Maczki-Bór” Sp. z o.o. z 1999 roku, do PPUH Labor w Siemianowicach Śląskich w kwestii rozliczeń finansowych pomiędzy podmiotami.
SPONSOR STRONY: ekspercka – Pracownia Analiz Środowiska
Wybrane obowiązki środowiskowe (ochrona środowiska) zakładów prowadzących proces spawania:
pozwolenie na emisję gazów i pyłów, zgłoszenie instalacji niewymagającej pozwolenia, ewidencja odpadów; raport KOBiZE, sprawozdanie odpadowe do Marszałka Województwa, sprawozdanie z zakresu opłat za korzystanie ze środowiska, ewidencja odpadów
(ekspercka-Pracownia Analiz Środowiska)